top of page

Bag kulisserne hos en IT-virksomhed

  • Forfatters billede: Anna Kucherenko
    Anna Kucherenko
  • 17. apr.
  • 2 min læsning

Opdateret: for 3 dage siden

af Orest Mykhaylovych , driftsdirektør hos Netminds 


IT-virksomheder bliver ofte præsenteret som en gruppe dygtige ingeniører, der skriver kode foran en skærm - eller endnu bedre, flere skærme - som på banneret på vores hjemmeside. Og det er da rigtigt, at vi skriver en masse kode, men der foregår også meget andet bag kulisserne.


Og det handler ikke kun om samarbejde, arkitekturvalg eller produkt-brainstorming...


Der findes endnu et lag bag “bag kulisserne” – nemlig forretningsdrift.


I denne artikel vil jeg gerne dele nogle indsigter i, hvordan vi hos Netminds driver vores virksomhed og sørger for glade kunder.


Rekrutteringsprocessen og den efterfølgende menneskelige opmærksomhed. Selvom ingeniører arbejder meget med maskiner, starter alting med mennesker og menneskelig interaktion. Vi går op i, hvem vi arbejder sammen med, og inviterer nøje kun de rette personer ind i vores Teams. Det betyder, at vi bruger mindre tid på at overvåge hver enkelt opgave, vores kolleger arbejder på. Her er nogle tal, der illustrerer den indsats, det kræver: vi gennemgår typisk op til 100 ansøgninger, gennemfører omkring 20 HR-interviews for at kunne anbefale de 10 bedst egnede kandidater til teknisk interview, og kun 2-3 af dem går videre til den afsluttende samtale og et jobtilbud.


Vi har et af de bedste kontorer i Lviv og et hyggeligt, velfungerende kontor i Gdańsk. De fleste af vores kunder understøtter hybrid- og fjernarbejde, men fysiske møder, workshops eller sociale arrangementer er også meget værdifulde for mange af vores medarbejdere.

 

Informationssikkerhed er et andet vigtigt område, som nogen skal tage ansvar for – og det gør vi. Vi følger nøgleprincipperne i ISO 27001/27701-standarderne. Det er ikke bare en formalitet – vi har implementeret meget praktiske sikkerhedsforanstaltninger, som allerede har vist deres værdi. For eksempel hjælper brugen af MDM med at sikre, at de arbejdsstationer, vores kolleger bruger, er sikre og overholder både vores egne og vores kunders krav og politikker.

 

Hardware er en af de største driftsomkostninger ud over kontorer og lønninger. Og det er langt mere komplekst end bare at købe en bærbar i den nærmeste butik og give den til en medarbejder. Vi sikrer omkostningseffektivitet, tilbyder vedligeholdelsesservice ved behov og håndterer proaktivt planlagte udskiftninger af hardware hvert par år, alt efter teamets eller rolle-specifikke behov.


Sidst, men bestemt ikke mindst - økonomi og regnskab. For at kunne ansætte i mange forskellige lande skal man kende til de lokale regler, være fleksibel og have smidige processer. Vi arbejder derfor med mere end 8 forskellige kontrakttyper med medarbejdere i Danmark, Polen, Ukraine, Spanien og Canada – og der kan komme flere til.


Ud over at levere dygtige ingeniører tager vi os også af disse bagvedliggende rutiner – så vores kunder kan fokusere på at udvikle fantastiske produkter!

Comments


bottom of page